Osoby
Zofia Urbanyi-Krasnodębska
- Imię
- Zofia
- Nazwisko
- Urbanyi-Krasnodębska
- Drugie imię
- -
- Nazwisko rodowe
- -
- Nazwisko panieńskie
- -
- Data urodzenia
- 1934
- Miejsce urodzenia
- -
- Data śmierci
- 0
- Biografia
Zofia Urbanyi-Krasnodębska - dyrygent symfoniczno-operowy i chórmistrz, profesor zwyczajny Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Po rocznej pracy pianisty-solisty w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej (1954/55) i po dyplomie z fortepianu w klasie Lucjana Galona w PSM II st. w Bydgoszczy (1955), podjęła studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Stanisława Wisłockiego (dyplom w 1961 r.). Już po II roku studiów wstąpiła do Teatru Wielkiego w Warszawie jako dyrygent chóru i asystent dyrygenta, a następnie chórmistrz - kierownik Wielkiego Chóru Mieszanego TW. W tym charakterze współpracowała z Jerzym Semkowem, Kazimierzem Kordem, Bohdanem Wodiczką, Janem Krenzem i innymi wybitnymi dyrygentami.
Równolegle, w 1966 roku, założyła pod egidą Jeunesses Musicales Warszawski Zespół Madrygałowy I MUSICI CANTANTI (pierwszy w Polsce po wojnie tego typu zespół), z którym m.in. dokonała polskich prawykonań: Claudio Monteverdiego Ballo delle Ingrate, Banchieriego opery madrygałowej La Pazzia Senile (na estradzie Filharmonii Narodowe i w formie scenicznej w TVP) oraz licznych polskich prawykonań muzyki dawnej wokalnej i wokalno-instrumentalnej (Dufay, Cavalieri, Gabrieli, Jannequin, Le Jeune, Monteverdi, Waelrant etc.), a także utworów współczesnych, jak np. prawykonanie znakomitego Stabat Mater Romana Padlewskiego na Festiwalu Muzycznym w Bydgoszczy (1968).
W 1972 roku przeniosła się do pulpitu dyrygenckiego w Państwowej Operze we Wrocławiu. Jako etatowy dyrygent przygotowała tu w okresie 1972-1980 siedem samodzielnych premier operowych, w tym światowe prawykonanie świeżo odkrytej opery Antonio Vivaldiego La Verita in Cimento, wprowadzając następnie tę pozycję na scenę kameralną Teatru Wielkiego w Warszawie (premiery: Wrocław 1979 r., Warszawa 1981 r.), i prowadząc ją jako gościnny dyrygent do końca roku 1984. W Operze Wrocławskiej dyrygowała ponad dwudziestoma pozycjami światowego repertuaru, jak m.in. Weselem Figara i Cosi fan Tutte Mozarta, Traviatą Verdiego, Eugeniuszem Onieginem Czajkowskiego, Katią Kabanową Janacka czy wreszcie Halką i Strasznym Dworem Moniuszki.
Kontestując metody artystycznego kierowania Teatrem, odeszła z końcem sezonu 1979/80 z Opery Wrocławskiej, przenosząc się do Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego, gdzie pracuje do chwili obecnej, pełniąc funkcję kierownika Katedry Chóralistyki i Prowadzenia Zespołów. Jest autorką utworów chóralnych do tekstów Norwida i Baczyńskiego. W 1986 roku stworzyła we Wrocławiu Chór Duszpasterstw Akademickich Szumiący Jesion i zainicjowała w 1988 roku działalność koncertową Chóru Akademii Muzycznej, który nazwała Feichtinum na cześć pierwszego rektora uczelni, ks. prof. Hieronima Feichta.
Jako dyrygent operowy, chórmistrz i z zespołem muzyki dawnej występowała wielokrotnie na festiwalach i koncertach w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, Jugosławia, Francja, Holandia, Belgia, Białoruś, Czechy, Rosja, Hiszpania). Działalność pedagogiczna: 1961-1971 - klasa zespołów operowych i dyrygentury chóralnej w AMFC w Warszawie; 1980-1983 - klasa zespołów operowych, a od 1983 - klasa dyrygentury chóralnej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
W lipcu 1993 roku otrzymała z rąk Prezydenta Rzeczypospolitej Lecha Wałęsy tytuł profesora sztuki muzycznej. Otrzymała Nagrodę Ministra Kultury I stopnia (1991, 1993, 2002), i Ministra Edukacji Narodowej (2001, 2002), Medal Komisji Edukacji Narodowej (2000), Nagrodę I stopnia Rektora Akademii Muzycznej (1997, 2001).
Od 1977 roku figuruje w Who is Who in Music (Cambridge, Wlk.Brytania), w Who is Who in the World (Raleigh,USA), gdzie jest też członkiem Board of Governors w American Biographical Institute, w encyklopedii Współcześni Uczeni Polscy, w "Kto jest Kim we Wrocławiu" etc.
W latach 1990-2002 była we władzach Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego; w latach 1999-2002 członkiem Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Jest Ekspertem Państwowej Komisji Akredytacyjnej i Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów.Zobacz:
http://www.amuz.wroc.pl/pl/prof__zofia_urbanyi-krasnodebska/514/2/
- Atrybuty
- Osoby:Dyrygent
- Powiązane wydarzenia
-
-
Sesja Naukowa (3) - Muzyka i życie muzyczne Pomorza i KujawDwa listy Feliksa Nowowiejskiego do Zygmunta Urbanyi`ego z lat 1928-1932 oraz inne dokumenty z życia muzycznego Bydgoszczy w latach 1911-1937
- Sesja Naukowa (3) - Muzyka i życie muzyczne Pomorza i Kujaw Dwa listy Feliksa Nowowiejskiego do Zygmunta Urbanyi`ego z lat 1928-1932 oraz inne dokumenty z życia muzycznego Bydgoszczy w latach 1911-1937 Szczegóły
-
- Powiązane instytucje
-
-
Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego
- Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego Szczegóły
-
- Powiązane publikacje
-
-
Zeszyt Naukowy (11) AM w BydgoszczyDwa listy Feliksa Nowowiejskiego do Zygmunta Urbanyi`ego z lat 1928-1929 oraz inne dokumenty z życia muzycznego Bydgoszczy w latach 1920-1937 (zachowane w archiwum rodzinnym dzieci: Zofii i Zbigniewa Urbanyi`ch, s. 47-62
- Zeszyt Naukowy (11) AM w Bydgoszczy Dwa listy Feliksa Nowowiejskiego do Zygmunta Urbanyi`ego z lat 1928-1929 oraz inne dokumenty z życia muzycznego Bydgoszczy w latach 1920-1937 (zachowane w archiwum rodzinnym dzieci: Zofii i Zbigniewa Urbanyi`ch, s. 47-62 Szczegóły
-