Osoby
Aleksandra Żminkowska
- Imię
- Aleksandra
- Nazwisko
- Żminkowska
- Drugie imię
- -
- Nazwisko rodowe
- -
- Nazwisko panieńskie
- -
- Data urodzenia
- -
- Miejsce urodzenia
- -
- Biografia
Żminkowska Aleksandra – śpiewaczka (sopranistka)
Pierwszym miejscem pracy stała się Bydgoszcz, a bydgoska scena muzyczna areną pierwszych artystycznych sukcesów.
Studiowała w Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Wokalnym w klasie doc. M. Growiec. Już w czasie studiów brała udział w konkursach Muzyki Rosyjskiej i Radzieckiej oraz w konkursie śpiewaczym im. A. Didura. W 1981 r. wyjechała wraz z zespołem operowym na Festiwal Muzyki Starowłoskiej do Florencji. W czasie studiów śpiewała w przygotowanych przez Akademię operach: „Don Pasquale” G. Dionizettiego i „Karmanioli” S. Moniuszki, zaprezentowanych w kilku miastach Polski.
W pierwszym swoim bydgoskim sezonie 1982/83 zaśpiewała dwie niewielkie, ale wdzięczne role: Ewy w „Hrabinie” S. Moniuszki i Frasquity w „Carmen” G. Bizeta. Sezon następny to udział w dwóch premierach i niełatwe zadanie zagrania w nich dwóch ról… męskich. I tak w „Orfeuszu w piekle” J. Offenbacha, przygotowanym przez B. Artemską (reżyseria) i Zdzisława Wendyńskiego (kierownictwo muzyczne) bawiła publiczność jako bożek Kupido, natomiast w „Balu maskowym” G. Verdiego Sławomir Żerdzicki obsadził ją w roli Oskara. W sezonie 1984/1985 zaśpiewała Cibolettę w „Nocy w Wenecji” J. Straussa, Kapłankę w „Aidzie” G. Verdiego i Angelicę w „Kopciuszku” G. Rossiniego.
I tak zdobywszy pierwsze sceniczne doświadczenia, podpisała kontrakt z operą we Wrocławiu.
wg Zdzisław Pruss, Żminkowska Aleksandra, [hasło w:] Bydgoski Leksykon Operowy, pod red. Z. Prussa, Bydgoszcz 2002.
Zobacz:
- Atrybuty
- Osoby:Wokalista:Sopran