Osoby
Bronisław Pekowski
- Imię
- Bronisław
- Nazwisko
- Pekowski
- Drugie imię
- -
- Nazwisko rodowe
- -
- Nazwisko panieńskie
- -
- Data urodzenia
- -
- Miejsce urodzenia
- -
- Biografia
Pekowski Bronisław - śpiewak (bas).
Solista-śpiewak (bas). Po 10 latach prześpiewanych nad Brdą (1976-1986) - został Pekowski solistą Teatru Wielkiego w Warszawie i do swego macierzystego teatru przybywa tylko na gościnne występy. Inżynier po Politechnice Warszawskiej rozpoczął naukę śpiewu najpierw w Średniej Szkole Muzycznej w Koszalinie, a potem po przesłuchaniu przez prof. F.Krysiewiczową - w Bydgoszczy. Będąc dyrektorem Okręgowego Przedsiębiorstwa Geodezyjno-Kartograficznego jeździ 3 razy w miesiącu do Warszawy na lekcje do Krystyny Szczepańskiej. Potem, bawiąc służbowo we Wrocławiu, nawiązuje kontakt z Barbarą Kostrzewską. Ta po przesłuchaniu, jest niebywale zaskoczona, podobnie jak Beata Artemska. Już po pierwszych sezonach, mimo że łączył wtedy jeszcze działania wokalno-artystyczne z obowiązkami geodezyjno-kartograficznymi, udowodnił, że jest pełnym profesjonalistą i znakomitym śpiewakiem. Po raz pierwszy wystąpił na scenie w roli Skołuby w operze „Straszny Dwór” S. Moniuszki (1976) i tytułowym „Holendrem tułaczem” w operze R. Wagnera (1977). Kolejne sukcesy na bydgoskiej scenie święcił w dwóch rosyjskich operach: „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego (1980) – jako Książę Gremin i w „Kniaziu Igorze” A. Borodina (1982), gdzie stworzył wielką kreację tytułowego bohatera. Zaśpiewał jeszcze m.in. wspaniałą „arię torreadora” jako Escamillo w „Carmen” G. Bizeta (1983) i wystąpił jako Ramfis w „Aidzie” G. Verdiego (1985). Dogrywał też partie Collina w „Cyganerii” G. Pucciniego i kilka postaci w lżejszym, operetkowym repertuarze. Kiedy doszło do głośnej premiery „Otella” G. Verdiego B. Perkowski występował jako Jagon. Z tym też przedstawieniem odbył wraz z bydgoskim zespołem udane tournée po Włoszech i Malcie. Jako bas-baryton wystąpił Perkowski w wielu gościnnych spektaklach Teatru Wielkiego („Wesele Figara” W.A. Mozarta, „Borys Godunow” M. Musorgskiego, „Fidelio” L. van Beethovena), stworzył na stołecznej scenie wiele niezapomnianych kreacji, odbywając liczne zagraniczne tournée.
wg Zdzisław Pruss, Pekowski Bronisław, [hasło w:] Bydgoski Leksykon Operowy, pod red. Z. Prussa, Bydgoszcz 2002.
- Atrybuty
- Osoby:Wokalista:Bas