Osoby
Krystyna Michałowska
- Imię
- Krystyna
- Nazwisko
- Michałowska
- Drugie imię
- -
- Nazwisko rodowe
- -
- Nazwisko panieńskie
- -
- Data urodzenia
- -
- Miejsce urodzenia
- -
- Biografia
Michałowska Krystyna - śpiewaczka (mezzosopran)
Śpiewaczka – mezzosopran. Przybyła do Bydgoszczy z Gdańska, gdzie studiowała u prof. Iglikowskiej i debiutowała w Operze Bałtyckiej. W swoim pierwszym bydgoskim sezonie (1973/74) występowała pod nazwiskiem – Malewicka. Zaśpiewała wtedy partię Azuceny w „Trubadurze” G. Verdiego (1973) oraz Santuzzy w „Rycerskości wieśniaczej” P. Mascagniego (1974). Zanim wyszła za mąż za partnerującego jej w tym przedstawieniu (Turiddu) Marka Michałowskiego, pokazała się jeszcze (jako Krystyna Malewicka) w musicalu S. Renza „Skrzydlaty kochanek” (1974) w roli Pameli. Następny sezon 1974/75 przyniósł Krystynie Michałowskiej aż trzy premiery. Ta najpoważniejsza to „Kniaź Igor” A. Borodina, gdzie śpiewała partię Kończkówny. Dwa pozostałe tytuły były już lżejszej gatunkowo wagi. W operetce F. Lehara „Hrabia Luxemburg” była Julią, a w musicalu M. Lidy „Najpiękniejsza” – Irmą. W kolejnych dwóch sezonach zapisała na swym koncie aż cztery partie operowe: Martę w „Nizinach” E. d’Alberta (1976), Jadwigę w „Strasznym Dworze” S. Moniuszki (1976) , Mary w „Holendrze tułaczu” R. Wagnera (1977) i Ludmiłę w „Sprzedanej narzeczonej” B. Smetany (1977). Do tego kwartetu postaci operowych dopisała musicalową Krystynę w „Dziękuję, Ci Ewo” S. Renza (1976). Śpiewała dużo w imprezach estradowych, tworząc świetny duet operetkowy (i siłą rzeczy bardzo zgrany) z tenorem (i mężem) Markiem Michałowskim. Na imprezach klubowych publiczność była zachwycona jej temperamentem w „Segidilli” i temperaturą uczuć w „Habanerze”. Te przeboje z „Carmen” często bisowała. Opuszczając Bydgoszcz wyjechała do Szczecina, a po pewnym czasie do NRF.
wg Zdzisław Pruss, Michałowska Krystyna, [hasło w:] Bydgoski Leksykon Operowy, pod red. Z. Prussa, Bydgoszcz 2002.
- Atrybuty
- Osoby:Wokalista:Sopran