Osoby

Mirosława Karasińska

Imię
Mirosława
Nazwisko
Karasińska
Drugie imię
-
Nazwisko rodowe
-
Nazwisko panieńskie
-
Data urodzenia
1955-1-3
Miejsce urodzenia
Kamień Pomorski
Biografia

Karasińska Mirosława - śpiewaczka (mezzosopran)

Mezzosopran, solistka opery w Bydgoszczy. Urodzona 3 stycznia 1955 r. w Kamieniu Pomorskim w woj. szczecińskim. Ukończyła Średnią Szkołę Muzyczną II stopnia w Szczecinie w 1976 r. i w tym samym roku podjęła studia  na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Macieja Witkiewicza. Dyplom uczelni uzyskała w 1982 r. W czasie studiów była solistką międzyuczelnianego zespołu folklorystycznego we Wrocławiu „Jedliniok”, z którym koncertowała m. in. we Francji, na Węgrzech i byłej Czechosłowacji. Od dziecka interesowała się muzyką i tańcem. W czasie nauki w szkole podstawowej uczęszczała do Ogniska Baletowego. W przyszłej pracy zawodowej na scenie bardzo przydało się jej doświadczenie i kontakt z wybitnymi artystami. Gdy otrzymywała role w operetkach, w których, oprócz śpiewu, trzeba było tańczyć i grać, czuła się  bardzo dobrze. Pracę w bydgoskiej operze rozpoczęła we wrześniu 1982 r. Zadebiutowała na tej scenie rolą Broni w operze „Hrabina” S. Moniuszki (1982).  Była obecna na scenie w wielu premierach. Dużym powodzeniem śpiewała partię Jadwigi w „Strasznym dworze” i Zofii w „Halce” S. Moniuszki, Mercedes w „Carmen” G. Bizeta, Berty w „Cyruliku sewilskim”  G. Rossiniego, Flory i Aniny w „Traviacie” G. Verdiego. Kreując wdzięczne role w operetkach J. Straussa: Czipry i Mirabelli w „Baronie cygańskim” oraz Idy w „Zemście nietoperza”, brała udział w licznych tournee zagranicznych Opery Nova w Niemczech i Holandii. Świetnie radziła sobie w epizodycznych rolach, np. Konstancji w „Nocy w Wenecji” J. Straussa, Sylviany w „Wesołej wdówce” F. Lahara, Minerwy w „Orfeuszu w piekle” J. Offenbacha, Joasi w „Ptaszniku w Tyrolu” K. Zellera. Dobrze wykształcona, o ładnej scenicznej urodzie i temperamencie, zawsze muzycznie dobrze przygotowana, z powodzeniem wykonywała wszystkie zadania artystyczne zarówno w operach i operetkach, przyczyniając się do  uzyskania dobrego poziomu wokalnego bydgoskich przedstawień w latach 80. i 90.

wg Alicja Weber, Karasińska Mirosława, [hasło w:] Bydgoski Leksykon Operowy, pod red. Z. Prussa, Bydgoszcz 2002.

.

Atrybuty
Osoby:Wokalista:Mezzosopran
Powiązane instytucje