Osoby
Alicja Jarzębska
- Imię
- Alicja
- Nazwisko
- Jarzębska
- Drugie imię
- -
- Nazwisko rodowe
- -
- Nazwisko panieńskie
- -
- Data urodzenia
- 1941-4-25
- Miejsce urodzenia
- Kraków
- Data śmierci
- 0
- Biografia
Urodzona w Krakowie, 25.04.1941. Studiowała muzykologię w l. 1959-64 w Uniwersytecie Jagiellońskim i teorię muzyki w l. 1960-65 w Państwowej Szkole Muzycznej w Krakowie (obecnie Akademia Muzyczna). 1964-65 pracowała jako adiustator w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, a w latach 1965-71 jako asystent w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Od 1971 pracuje w Katedrze Historii i Teorii Muzyki Uniwersytetu Jagiellońskiego (obecnie Instytut Muzykologii) na stanowiskach st. asystenta (od 1971), adiunkta (1979), profesora nadzwyczajnego (2002). W 1979 obroniła pracę doktorską pt. Konstruktywizm sonorystyczny w baletach rosyjskich Igora Strawińskiego, w 1996 uzyskała stopień doktora habilitowanego na podstawie rozprawy Idee relacji serialnych w muzyce XX wieku (Kraków 1995, Musica Iagellonica), w 2003 roku tytuł profesora nauk humanistycznych. W latach 2000-2002 pełniła funkcję zastępcy dyrektora, a w l. 2002-2008 była dyrektorem Instytutu Muzykologii.
Przebywała na stypendiach w Anglii (Oxford, Londyn), Stanach Zjednoczonych (Bufallo), we Włoszech (Rzym, Bolonia, Cremona), w Niemczech (Regensburg), Austrii (Salzburg).
Wygłaszała gościnne wykłady w uniwersytetach w Bufallo (The State University of New York), Rzymie (La Sapienza), Regensburgu (Institut für Musikwissenschaft, Universität Regensburg), Salzburgu (Institut für Musikwissenschaft, Universität Salzburg), Bratysławie (Uniwersytet A. Komenskiego), także w Instytucie Polskim w Moskwie. Prowadziła cykle wykładów w Katedrze Muzykologii w Poznaniu, w Akademii Muzycznej w Krakowie, Akademii Muzycznej w Warszawie, a także wykłady (w j. angielskim) o muzyce polskiej w School of Medicine in English (Jagiellonian University Medical College).
Jest członkiem Komitetu Nauk o Sztuce PAN oraz członkiem Komitetów Redakcyjnych "Studies in Penderecki", "Musicology Today", "Polskiego Rocznika Muzykologicznego". Od 2003 pełni funkcję członka Komisji Kwalifikacyjnej ZKP.W centrum jej zainteresowań badawczych jest historia muzyki XX wieku, historia teorii muzyki, oraz muzykologia kognitywna. W książce Strawiński. Myśli i muzyka - nominowanej do nagrody im. J. Długosza i uhonorowanej nagrodą Ministra Edukacji Narodowej i Sportu - zaproponowała nową interpretację wypowiadanych przez Strawińskiego myśli o muzyce (dokonaną poprzez dialog z filozofią "nowej muzyki" oraz ideami artystycznymi XIX wieku), nową periodyzację twórczości tego kompozytora oraz nową metodę analizy dzieła muzycznego inspirowaną kognitywizmem. Wprowadziła termin "parton" na określenie podstawowej jednostki konstrukcyjnej; odwołując się do koncepcji inwariantu percepcyjnego wyróżniła trzy typy partonów: izodiastematyczne (o stabilnym schemacie wysokości dźwięków), izorytmiczne (o powtarzalnym schemacie wartości rytmicznych), oraz izotembrowe (o powtarzalnej relacji między środkami wykonawczymi ich artykulacją, zakresem wysokości wykorzystanych dźwięków, rodzajem ich jednorodnego ruchu i struktury interwałowej stabilnego współbrzmienia).
W syntetycznym ujęciu historii myśli o muzyce wyróżniła dwa podstawowe przejawy przekonania teoretyków, że muzyka jest przede wszystkim jednością dźwięków o różnej wysokości: koncepcję akcentującą, że jedność to wrażenie harmonii elementów podobnych i różnych oraz koncepcję redukującą zjawiska zmysłowo uchwytne do pojęcia jedności abstrakcyjnej. W książce "Z dziejów myśli o muzyce" przedyskutowała wybrane problemy teorii, estetyki i analizy muzycznej począwszy od teorii harmonii Rameau do dwudziestowiecznych koncepcji teoretycznych inspirowanych lingwistyką, semiotyką, fenomenologią i hermeneutyką.
Obecnie pracuje nad książką pt. Liczba i afekt w muzyce. Związki teorii muzyki z matematyką, psychologia i akustyką (grant KBN).Dane: http://www.muzykologia.uj.edu.pl/pracownicy/Jarzebska_Alicja.htm
- Atrybuty
-
Osoby:Muzykolog
Osoby:Muzykolog - Powiązane wydarzenia
-
-
VI Międzynarodowe Sympozjum - Dzieło muzyczne i jego funkcjeKoncepcje dzieła muzycznego w nowożytnej myśli o muzyce / Conception of a Musical Work in the Context of Modern Musical Thought
- VI Międzynarodowe Sympozjum - Dzieło muzyczne i jego funkcje Koncepcje dzieła muzycznego w nowożytnej myśli o muzyce / Conception of a Musical Work in the Context of Modern Musical Thought Szczegóły
-
- Powiązane instytucje