Osoby

Danuta Gwizdalanka

Imię
Danuta
Nazwisko
Gwizdalanka
Drugie imię
-
Nazwisko rodowe
-
Nazwisko panieńskie
-
Data urodzenia
1955-6-22
Miejsce urodzenia
Poznań
Biografia
Gwizdalanka Danuta, autorka książek o muzyce, ur. 22 czerwca 1955, Poznań. Edukację formalną zakończyła dyplomem magisterskim z anglistyki (1981) oraz doktoratem z muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza (1990 - Brzmieniowe aspekty kwartetów smyczkowych Beethovena, Poznań 1991). Dopełniła ją kontaktem z rzeczywistością pracując w Teatrze Wielkim w Poznaniu oraz w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (1981-91).O ile w UAM wymagano od niej mówienia i pisania „do rzeczy”, to ucząc i publikując musiała nauczyć się pisać i mówić „do ludzi”. Efektem tych wysiłków stało się parę książek: o samej muzyce - Przewodnik po muzyce kameralnej (Kraków 1996), o muzyce w najbardziej newralgicznych punktach życia społecznego - Muzyka i polityka (Kraków 1999), Muzyka i płeć (Kraków 2001). Chcąc ulżyć doli uczniów i studentów zestawiła Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych (Poznań 1995; Kraków 1999). Napisała podręcznik do wychowania muzycznego w liceach nie podejrzewając, że już pięć lat później przedmiot ów zostanie zlikwidowany, a książka przetrwa jedynie w tłumaczeniu na litewski (Muzyka; Warszawa 1997, 1999; Kowno 1999). Wspólnie z Krzysztofem Meyerem przygotowała antologię wypowiedzi Witolda Lutosławskiego (Postscriptum, Warszawa 1999) oraz monografię życia i twórczości Lutosławskiego - tom I: Droga do dojrzałości (Kraków 2003) i tom II: Droga do mistrzostwa (Kraków 2004).Opublikowała około stu artykułów: od akademickich analiz po przyczynki biograficzne, od haseł encyklopedycznych po teksty popularyzatorskie. Od czasu do czasu uprawia „seriale historyczno-muzyczne”, czego efektem był: cykl 24 felietonów o muzyce XX wieku w „Ruchu Muzycznym” (2000), tuzin szkiców o „złotym wieku muzyki kameralnej” w „Muzyce21" (2002-2003), a Rocznicowym dodekalogosem przez cały rok 2003 przypominała postać Witolda Lutosławskiego czytelnikom „Ruchu Muzycznego”.Obecnie pracuje przede wszystkim nad serią podręczników do historii muzyki dla liceów muzycznych, wydawanych przez PWM. Danuta Gwizdalanka

zob. polmic.pl

Atrybuty
Osoby:Teoretyk muzyki
Osoby:Muzykolog
Powiązane media
  • Foto Gwizdalanka - Gwizdalanka Danuta muzykolog Szczegóły
Powiązane wydarzenia
  • Sesja Naukowa - Język-System-Styl-Forma część 2. Zagadnienia formy w muzyce Witolda Lutosławskiego. Estetyka i realizacja Szczegóły
  • Sesja Naukowa - Język-System-Styl-Forma część 3. Język o języku czyli Witold Lutosławski i inni kompozytorzy o własnej muzyce Szczegóły
  • Sesja Naukowa - Dni Tadeusza Szeligowskiego w 20-lecie śmierci kompozytora Miejsce Tadeusza Szeligowskiego w polskiej kulturze muzycznej XX wieku Szczegóły
  • Sesja Naukowa - Dni Muzyki Jana Sebastiana Bacha `Koncerty brandenburskie` a ideały kolorystyczne w sztuce baroku Szczegóły
  • Sesja Naukowa - Dni muzyki M. Ravela O kwartecie smyczkowym M. Ravela Szczegóły
  • Sesja Naukowa - Język-System-Styl-Forma część 1. Indywidualny system - problemy postawy kompozytorskiej w XX wieku Szczegóły
  • Sympozjum Naukowe - Franciszek Liszt - w 175 rocznicę urodzin i w 100-lecie śmierci "Poemat Symfoniczny" F, Kuszta - jako reprezentatywny gatunek drugiej połowy XIX wieku Szczegóły
Powiązane instytucje
  • Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego pracownik naukowo-dydaktyczny w latach 1981-1991 Szczegóły
Powiązane publikacje
  • Zeszyt Naukowy (3) AM w Bydgoszczy Koncerty brandenburskie a ideały kolorystyczne w sztuce baroku, s. 5-14 Szczegóły
  • Zeszyt Naukowy (6) AM w Bydgoszczy Ponętne obrazy zamiast uczonej konwersacji. "Kwartet smyczkowy" F-dur Ravela, s. 49-60 Szczegóły
  • Zeszyt Naukowy (7) AM w Bydgoszczy Liszt - kameralista, s. 5-19 Szczegóły
  • Zeszyt Naukowy (8) AM w Bydgoszczy Indywidualny system - problemy postawy kompozytorskiej w XX wieku, s. 21-36 Szczegóły
  • Zeszyt Naukowy (10) AM w Bydgoszczy Forma w opiniach i muzyce Witolda Lutosławskiego, s. 105-131 Szczegóły
  • Zeszyt Naukowy (10) AM w Bydgoszczy Język o języku, czyli Lutosławski i inni kompozytorzy o własnej muzyce (ku przestrodze młodych teoretyków), s. 231-239 Szczegóły