Osoby
Marian Gordiejuk
- Imię
- Marian
- Nazwisko
- Gordiejuk
- Drugie imię
- -
- Nazwisko rodowe
- -
- Nazwisko panieńskie
- -
- Data urodzenia
- 1954-2-9
- Miejsce urodzenia
- Bydgoszcz
- Data śmierci
- 2005-8-24
- Miejsce śmierci
- Warszawa
- Biografia
Marian Gordiejuk - kompozytor, pedagog, publicysta muzyczny.
Ukończył Wyższą Szkołę Muzyczną w Łodzi (1976), Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne (doc. Antoni Kędra) i Wydział Teorii Muzyki (1977), Międzywydziałowe Studium prowadzenia zespołów wokalno-instrumentalnych, Kompozycję u Jerzego Bauera (1979).
Pracował w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (1977- 2005) na stanowisku starszego wykładowcy oraz w Zespole Szkół Muzycznych im A. Rubinsteina w Bydgoszczy jako nauczyciel przedmiotów: kontrapunkt, kształcenie słuchu, harmonia, improwizacja fortepianowa, polska współczesna kultura muzyczna i umuzykalnienie.
Współpracował z Filharmonią Pomorską im I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy jako prelegent i autor omówień programów koncertowych (1979-1989) Autor recenzji drukowanych na łamach Ilustrowanego Kuriera Polskiego (1977-1978), współpracownik działu muzycznego wydawnictwa „Pomorze” w Bydgoszczy (1985-1988) – redaktor i recenzent wydawanych kompozycji .Wykładowca seminarium dla dyrygentów chórów (1986), na Międzynarodowych warsztatach Muzycznych w Wenecji (1986). Uczestniczył w międzynarodowych warsztatach wokalnych „Jeunesses musicales” 1975 – Toruń, 1978 - Olsztyn, 1981 - Wzdów, 1982 - Rydzyna, 1983 - Rydzyna). Członek Koła Młodych od 1979, a następnie Związku Kompozytorów Polskich od 1984, oraz Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (od 1983) . Członek Koła Młodych ZKP( 1979-1984), od 1984 ZKP, od 1983 członek Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.
Zobacz:
Anna Szarapka, Marian Gordiejuk - kompozytor i pedagog, w: Nauczyciele muzyki na Pomorzu i Kujawach, pod red. A. Kłaput-Wiśniewskiej, Bydgoszcz 2008, ss. 273-286.
Twórczość
Dorobek Mariana Gordiejuka obejmuje około 50 utworów na różne składy, z czego znaczną część stanowią dzieła kameralne (19). Obok nich odnaleźć można też kompozycje na instrumenty solowe, zespoły wokalno-instrumentalne, utwory chóralne, symfoniczne, pedagogiczne, piosenki dziecięce oraz muzykę filmową.
Dla twórczości Gordiejuka charakterystyczna jest rola warsztatu kompozytorskiego (zwłaszcza harmoniki i formy) oraz połączenie logiki i przejrzystości konstrukcji z różnorodnością zastosowanych technik i brzmień.
W kręgu muzycznych zainteresowań Gordiejuka znaleźli się m.in. J. S. Bach, J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven, A. Schönberg oraz B. Bartók. Na osobowość twórczą kompozytora znaczny wpływ miał Witold Lutosławski, Krzysztof Baculewski, Witold Szałowski oraz Bogusław Schaeffer.
Najbardziej reprezentatywną grupę kompozycji Gordiejuka stanowią utwory na akordeonowe, jak: Tren pamięci Andrzeja Krzanowskiego na akordeon solo (1991), Con vigore e con dolore na wiolonczelę i akordeon (1999) oraz Dialogi I (1997) i Dialogi II (2000) na wiolonczelę i akordeon. Dzieła te znalazły się w repertuarze wybitnych instrumentalistów; zostały również wielokrotnie wykonywane i nagrywane. Utwór Tren otrzymał dodatkowo nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie na Solowy Utwór Akordeonowy w Czechowicach-Dziedzicach w 1991. Żródła inspiracji kompozycji akordeonowych Gordiejuka odnaleźć można w twórczości Andrzeja Krzanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Witolda Szalonka i Oliviera Messiaena. Zauważalne jest w niej również nawiązanie do minionych epok (skalowość, technika cantus firmus, budowa segmentowa).
Gordiejuk jest twórcą Mszy Dziękczynnej na 8-głosowy chór mieszany, zawierającej oprócz wybranych części ordinarium missae (Kyrie, Gloria, Sanctus i Agnus Dei) części dodane: Spowiadam się, Ojcze nasz oraz Panie, nie jestem godzien. Utwór niemal w całości napisany jest w fakturze nota contra notam, pozwalającej skupić uwagę słuchacza przede wszystkim na przekazie słownym.
Poza muzyką kompozytor żywo interesował się historią, zwłaszcza sztuki, kultury i filozofii.
Kompozycje:
• Ptaki - suita na dwa flety poprzeczne (1975)
• Sonata na organy (1975)
• Utwór na smyczki i perkusję (1976)
• Trio stroikowe na obój, klarnet i fagot (1977)
• Toccatina na orkiestrę symfoniczną (1977)
• Kwartet perkusyjny (1978)
• Muzyka anarchii na dowolny instrument strunowy (1978)
• Muzyka dworska na cztery gitary (1978)
• Taniec na orkiestrę (1979)
• Kwartet smyczkowy (1980)
• Alfatuba na tubę solo (1981)
• Pomnik młodzieńca w parku przy księżycu na baryton i orkiestrę symfoniczną (1981)
• Kwintet harfowy na flet, obój, klarnet, fagot, harfę (1983)
• Cantus na chór mieszany (1984)
• W dłoni Boga na baryton i kameralną orkiestrę smyczkową (1984/5)
• Koncert fletowy (1985)
• Rondo in forma variazioni per cello solo (1986)
• Gry na flet i harfę (1987)
• Białe i czarne na fortepian, ksylofon, werbel i dwie grupy rytmiczek (1989)
• Tren na akordeon solo (1991)
• Psalm radosny na sopran, obój, skrzypce, altówkę, kontrabas i klawesyn (1993)
• Źródło na tenor (haute contre) i fortepian (1994)
• Prosimy do zwierzyńca. Cykl piosenek dziecięcych do słów Jana Brzechwy na głos i fortepian (1996)
• Dialogi I na akordeon i wiolonczelę (1997)
• Cztery szkice gdańskie na orkiestrę symfoniczną (1997)
• Wielbłąd - piosenka na 3-gł. chór żeński a capella do słów Henryka Panusza (1997)
• Msza na 8-gł. chór mieszany, solistów i organy (1998)
• Gra w karty na fortepian (1998)
• Improwizacje i wokaliza na sopran i wibrafon (1998)
• Con vigore e con dolore na akordeon i wiolonczelę (1999)
• Concerto grosso na orkiestrę (2000)
• Dialogi II na akordeon i wiolonczelę (2000)
• Impresja na flet i wibrafon (2001)
• Muzyka fanfar na dwie trąbki (2001)
• Mały walczyk na obój (2001)
• Scherzo na fagot i fortepian (2002)
• Crucifixus na chór mieszany (2002)Joanna Urbaniak, Źródła inspiracji w twórczości akordeonowej Mariana Gordiejuka w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 319-331.
Anna Szarapka, Msza w twórczości kompozytorów Pomorza i Kujaw w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 109-133.
Uzupełniła: Monika Biesaga
- Atrybuty
-
Osoby:Kompozytor
Osoby:Nauczyciel - Powiązane media
-
-
M. Gordiejuk - Impresja na flet i wibrafonkompozytor
- M. Gordiejuk - Impresja na flet i wibrafon kompozytor Szczegóły
-
- Powiązane wydarzenia
-
-
Bydgoski Wtorek Muzyczny 157 (CLVII)kompozytor
- Bydgoski Wtorek Muzyczny 157 (CLVII) kompozytor Szczegóły
-
Bydgoski Wtorek Muzyczny 157 (CLVII)autor kompozycji
- Bydgoski Wtorek Muzyczny 157 (CLVII) autor kompozycji Szczegóły
-
Bydgoski Wtorek Muzyczny 157 (CLVII)autor kompozycji
- Bydgoski Wtorek Muzyczny 157 (CLVII) autor kompozycji Szczegóły
-
Bydgoski Wtorek Muzyczny 157 (CLVII)autor kompozycji
- Bydgoski Wtorek Muzyczny 157 (CLVII) autor kompozycji Szczegóły
-
Bydgoski Wtorek Muzyczny 157 (CLVII)autor kompozycji
- Bydgoski Wtorek Muzyczny 157 (CLVII) autor kompozycji Szczegóły
-
Bydgoski Wtorek Muzyczny 157 (CLVII)autor kompozycji
- Bydgoski Wtorek Muzyczny 157 (CLVII) autor kompozycji Szczegóły
-
- Powiązane instytucje
-
-
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiegopracownik Akademii w latach 1977-2005
- Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego pracownik Akademii w latach 1977-2005 Szczegóły
-
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiegoprelegent autor omówień programów 1979-1989
- Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego prelegent autor omówień programów 1979-1989 Szczegóły
-
- Powiązane publikacje
-
-
Czasy-Muzyka-TwórcyJoanna Urbaniak, Źródła inspiracji w twórczości akordeonowej Mariana Gordiejuka
- Czasy-Muzyka-Twórcy Joanna Urbaniak, Źródła inspiracji w twórczości akordeonowej Mariana Gordiejuka Szczegóły
-
Czasy-Muzyka-TwórcyAnna Szarapka, Msza w twórczości kompozytorów Pomorza i Kujaw
- Czasy-Muzyka-Twórcy Anna Szarapka, Msza w twórczości kompozytorów Pomorza i Kujaw Szczegóły
-