Instytucje

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego

Data rozpoczęcia działalności
1953-1-1
Data zakończenia działalności
-
Adres
ul. Andrzeja Szwalbego 6 (poprzednio Libelta 16)
Opis

FILHARMONIA POMORSKA im. IGNACEGO JANA PADEREWSKIEGO W BYDGOSZCZY, zaliczana jest dziś do czołowych instytucji muzycznych kraju. Posiada dwa etatowe zespoły artystyczne. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej powstała w 1946, a swym rodowodem sięga okresu międzywojennego i istniejącej wówczas Miejskiej Orkiestry Symfonicznej, zaś Capella Bydgostiesis pro Musica Antiqua, powstała w 1962 i była jednym z pierwszych w kraju zespołów prezentujących muzykę dawną na instrumentach z epoki i ich kopiach. Niezwykle istotną datą w ponad półwiecznej historii Filharmonii Pomorskiej jest 16 listopada 1958, kiedy to odbył się pierwszy koncert w nowo wzniesionej, niezwykle reprezentacyjnej siedzibie Filharmonii. Gmach, wybudowany staraniem wieloletniego dyrektora Filharmonii Andrzeja Szwalbego, posiada salę koncertową na 880 miejsc z genialną, słynną w świecie akustyką, salę kameralną na 150 miejsc i foyer koncertowe. Na przestrzennej estradzie sali koncertowej, mieszczącej wielką orkiestrę i chór, znajdują się 47-głosowe mechaniczne organy wybudowane przez firmę Rieger-Kloss z Krnova (Czechy). We foyer głównym i holach bocznych podziwiać można jedyne w Polsce bogate zbiory filharmoniczne portretów rzeźbiarskich słynnych kompozytorów oraz unikatowe gobeliny tkane na zamówienie Filharmonii. Szczególne miejsce w tej kolekcji zajmuje cykl gobelinów Kwartet zapustny Tadeusza Brzozowskiego, jednego z najwybitniejszych polskich kolorystów. Poczesne miejsce zajmuje również kolekcja malarstwa z pracami, między innymi Zdzisława Beksińskiego, Jerzego Nowosielskiego, Jana Tarasina.
Działalność artystyczna Filharmonii Pomorskiej to koncerty symfoniczne, kameralne oraz liczne recitale najwybitniejszych wirtuozów z całego świata. Zespoły artystyczne FP mają na swym koncie liczne nagranie płytowe oraz tournée zagraniczne, specjalnie dla nich pisane są kompozycje, bowiem udziałem zarówno OSFP, jak i Capelli Bydgostiensis są światowe prawykonania dzieł takich kompozytorów, jak: Górecki, Kilar, Schaeffer, Twardowski czy Penherski. Od 1958 prowadzona jest również szeroka działalność edukacyjna wśród dzieci i młodzieży. W ciągu każdego roku organizowanych jest ok. 1300 audycji i koncertów umuzykalniających dla prawie 300 tysięcy młodych słuchaczy. Niezwykle ważną rolę w działalności artystycznej Filharmonii Pomorskiej zajmują dwa festiwale: organizowane od 1963 Bydgoskie Festiwale Muzyczne oraz Międzynarodowe Festiwale Musica Antiqua Europae Orientalis (odbywające się od 1966 w cyklu trzyletnim), połączone z kongresami muzykologicznym i slawistycznym. Festiwal MAEO odgrywa ogromną rolę kulturoznawczą, jest niezwykle cenną płaszczyzną wymiany myśli między naukowcami i artystami Wschodu oraz Zachodu. Kongresy muzykologiczny i slawistyczny skupiają przedstawicieli ponad 50 najprężniejszych ośrodków uniwersyteckich świata od Waszyngtonu po Moskwę. Celem zarówno Kongresu, jak i Festiwalu jest odnajdywanie wspólnych korzeni kulturowych Starego Kontynentu. Prezentowane podczas Festiwalu MAEO dawne dzieła muzyczne, pochodzące z krajów Europy Środkowej, Wschodniej i Bizancjum są zjawiskiem unikatowym, niespotykanym w świecie w tak szerokiej formie.
W ponad 50-letniej historii Filharmonii Pomorskiej odnotowywane są wielkie wydarzenia artystyczne z udziałem zarówno etatowych zespołów FP, jak i zapraszanych. Bezprecedensowymi stały się występy światowych sław. Na bydgoskiej estradzie gościli: Artur Rubinstein, Benjamin Britten, Karol Małcużyński, Luciano Pavarotti, Peter Pears, Shlomo Mintz, Leila Josefowicz, Sarah Chang, Ryszard Karczykowski, Aleksiej Sułtanov, Garrick Ohlsson, Nelson Goerner, Jeffrey Swann, Mischa Maisky, Kevin Kenner, Kurt Masur, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit i inni, których nie sposób wymienić. Wspomnieć należy także o znakomitych zespołach, jak: Orkiestra Symfoniczna Radia BBC, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, The King’s Singers, The Tallis Scholars, Westminster Abbey Choir, Academy of St. Martin in the Fields. Dzięki współczesnej technice, korzystający z poczty elektronicznej melomani z najdalszych zakątków Polski mogli na te koncerty rezerwować bilety. Występy takich znakomitości mogą się odbywać dzięki życzliwości wielu sponsorów. Filharmonia Pomorska, korzystając z wypracowanego przez ponad pół wieku swej działalności niekłamanego prestiżu, pozyskuje wciąż nowych mecenasów.
Znakomite warunki akustyczne sali koncertowej wykorzystywane są do licznych nagrań muzycznych, realizacji których podejmują się profesjonalne wydawnictwa. Powstałe tutaj krążki CD wielokrotnie były premiowane przez polski przemysł fonograficzny prestiżowymi nagrodami Fryderyk. W tej sali zrealizowano również pierwszą polską, pokrytą 24-karatowym złotem płytę audiofilską. Gmach Filharmonii Pomorskiej jest również miejscem licznych kongresów i sympozjów, organizowanych przez uczelnie, banki, wielkie korporacje i firmy. We wspaniałych wnętrzach spotykają się artyści, politycy, ludzie świata biznesu i elita intelektualna. Instytucja i jej zespoły artystyczne biorą czynny udział w wydarzeniach o znaczeniu historycznym zarówno dla miasta, regionu, jak i kraju. W 1999 Filharmonia zrealizowała szereg koncertów w 150. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina z udziałem najwybitniejszych pianistów świata. W ponad pięćdziesięcioletniej historii Filharmonii Pomorskiej jednym z najważniejszych, obfitujących w znaczące wydarzenia artystyczne, pozostanie rok 2001, na mocy Uchwały Sejmu RP, z dnia 7 grudnia 2000, ogłoszony Rokiem Paderewskiego. W 140. rocznicę urodzin Mistrza Paderewskiego i 60. rocznicę jego śmierci Filharmonia była jednym z pierwszych inicjatorów tejże Uchwały. Tu też odbyło się szereg koncertów włączonych w ogólnopolskie obchody Roku Paderewskiego. Wśród nich do najważniejszych zaliczyć należy: koncert inaugurujący obchody, który odbył się 16 lutego 2000 oraz wrześniową, 39. edycję Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego, poświęconą twórczości Mistrza. Ważnym elementem Festiwalu była również sesja naukowa „Twórczość i Pianistyka Paderewskiego w kontekście epoki” przygotowana wespół z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Dzięki ścisłej współpracy z mediami zarówno publicznymi, jak i komercyjnymi, nasza oferta dociera do mieszkańców całej Polski Północnej. Działania marketingowe obejmują jednak przede wszystkim Region Pomorza i Kujaw. Korzystając z dobrodziejstw współczesnych metod komunikacji, takich jak internet czy przekazy teletekstowe, z naszą działalnością zapoznać się mogą wszyscy odbiorcy 2 programu Telewizji Polskiej czy internauci na całym świecie.
Od 1991 funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Pomorskiej pełni Eleonora Harendarska.
Filharmonia współprowadzona jest przez Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

Atrybuty
Instytucje:Filharmonie
Instrumenty zabytkowe
Powiązane media
  • Foto Łęgowski 1 - Łęgowski Andrzej z fletem prostym Szczegóły
  • Nowak Anna - Okładka - Pomorska Orkiestra Symfoniczna 1946-1952 Szczegóły
Powiązane wydarzenia
  • Bydgoski Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych - Edycja 1 '' Szczegóły
  • Sesja Naukowa - Problemy pomorskiego szkolnictwa muzycznego '' Szczegóły
  • Sesja Naukowa - Humanistyka a edukacja muzyczna '' Szczegóły
  • Sesja Naukowa - Dni Tadeusza Szeligowskiego w 20-lecie śmierci kompozytora 'Organizator' Szczegóły
  • Sesja Naukowa - Dni Muzyki Oliviera Messiaena 'organizator' Szczegóły
  • Koncert kameralny - Dni Muzyki Oliviera Messiaena 'organizator' Szczegóły
  • Koncert organowy - Dni Muzyki Oliviera Messiaena 'organizator' Szczegóły
  • Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny MAEO 1. - Musica Antiqua Europae Orientalis 'Organizator festiwalu i kongresu MAEO' Szczegóły
  • Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny MAEO 2. - Musica Antiqua Europae Orientalis organizator Szczegóły
  • Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny MAEO 3. - Musica Antiqua Europae Orientalis organizator Szczegóły
  • Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny MAEO 4. - Musica Antiqua Europae Orientalis organizator Szczegóły
  • Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny MAEO 5. - Musica Antiqua Europae Orientalis organizator Szczegóły
  • Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny MAEO 6. - Musica Antiqua Europae Orientalis organizator Szczegóły
  • Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny MAEO 7. - Musica Antiqua Europae Orientalis organizator Szczegóły
  • Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny MAEO 8. - Musica Antiqua Europae Orientalis organizator Szczegóły
  • Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego - Edycja 1. ogólnopolska 'organizator konkursu' Szczegóły
  • Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego - Edycja 5. międzynarodowa 'współorganizator konkursu' Szczegóły
  • Bydgoski Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych - Edycja 1 współorganizator Szczegóły
  • Sesja Naukowa - Humanistyka a edukacja muzyczna współorganizator Szczegóły
  • Sesja Naukowa - Problemy pomorskiego szkolnictwa muzycznego współorganizator Szczegóły
  • Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny MAEO 9. - Musica Antiqua Europae Orientalis organizator Szczegóły
  • Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny MAEO 10. - Musica Antiqua Europae Orientalis organizator Szczegóły
  • Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny MAEO 12. - Musica Antiqua Europae Orientalis organizator Szczegóły
  • Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny MAEO 13. - Musica Antiqua Europae Orientalis organizator Szczegóły
  • Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny MAEO 14. - Musica Antiqua Europae Orientalis organizator Szczegóły
  • Bydgoski Wtorek Muzyczny 39 współorganizator Szczegóły
  • Międzynarodowe Sympozjum Animatorów organizator koncertu w ramach sympozjum Szczegóły
Powiązane osoby
  • Józef Rezler od 1956 koncertmistrz altówek Szczegóły
  • Bolesław Chróściński muzyk -trębacz Szczegóły
  • Mieczysław Powideł w od 1960 wiolonczelista OS Szczegóły
  • Andrzej Łęgowski muzyk-solista Szczegóły
  • Andrzej Szwalbe dyrektor Szczegóły
  • Grzegorz Klas instrumentalista Szczegóły
  • Piotr Kurzawa koncertmistrz Szczegóły
  • Marek Swatowski muzyk orkiestrowy Szczegóły
  • Andrzej Dudziński muzyk orkiestrowy Szczegóły
  • Zdzisław Dworzyński muzyk orkiestrowy Szczegóły
  • Adam Szałach muzyk orkiestrowy Szczegóły
  • Wojciech Kołaczyk koncertmistrz Szczegóły
  • Irena Żarnowska koncertmistrz - skrzypce Szczegóły
  • Tadeusz Kłaput w latach 1957-1990, muzyk- waltornista orkiestry symfonicznej Szczegóły
  • Józef Radwan muzyk orkiestrowy Szczegóły
  • Lucjan Matuszek (Matuschek) kierownik działu upowszechniania muzyki (lata 50.) Szczegóły
  • Katarzyna Cąbrowska skrzypaczka w Capelli Bydgostiensis Szczegóły
  • Igancy Kramski w latach 1949-1972 klarnecista orkiestry symf. Szczegóły
  • Leon Eliasz od 1946 kontrabasita Orkiestry FP Szczegóły
  • Leon Borowa od 1945 muzyk MOS potem FP do 1982 Szczegóły
  • Zofia Lissa inicjator MAEO 1966 Szczegóły
  • Eleonora Harendarska od 1990 roku dyrektor FP Szczegóły
  • Leonid Zabrodin w latach 1952-1968 koncertmistrz grupy wiolonczel FP Szczegóły
  • Jerzy Stefan koncertmistrz skrzypiec FP w latach 1950-1955 Szczegóły
  • Bernard Hermann od 1955 waltornista OSFP Szczegóły
  • Stanisław Roszak skrzypek orkiestry symfonicznej Szczegóły
  • Leon Tejkowski flecista-solista FP w latach 1953- 70 Szczegóły
  • Hieronim Feicht zwolennik i współorganizator festiwali i kongresów MAEO Szczegóły
  • Edmund Donarski skrzypek Szczegóły
  • Henryk Bałaban Koncertmistrz FP w latach 1981-1995 Szczegóły
  • Tadeusz Pufelski 1953-1975 klarnecista orkiestry symf. Szczegóły
  • Paweł Kreja instrumentalista orkiestry 1956-1967 i 1972-1991 i Capelli Bydgostiensis 1967-1972. Szczegóły
  • Regina Kirkiłło-Stacewicz 1962-1968 solistka zespołu Madrygalistów Capelli Bydgostiensis Szczegóły
  • Joanna Krempeć-Kaczor kontrabasistka FP Szczegóły
  • Stanisław Błażejak puzonista 1953 Szczegóły
  • Edmund Donarski muzyk Capelli bydgosiensis 1962-1965 Szczegóły
  • Maciej Kamrowski koncertmistrz wiolonczel Szczegóły
  • Paweł Kalicki instrumentalista - puzon Szczegóły
  • Maciej Puto Szczegóły
  • Marian Gordiejuk prelegent autor omówień programów 1979-1989 Szczegóły
  • Henryk Drążek trębacz orkiestry symfonicznej FP Szczegóły
  • Janusz Witkowski muzyk-solista Szczegóły
  • Małgorzata Gruszczyńska solistka klawesynistk pracownik FP od 1980 Szczegóły
  • Jerzy Gruszczyński Solista Capelli Bydgostiensis od 1973 Szczegóły
  • Marek Czekała skrzypek Szczegóły
  • Edward Statkiewicz koncertmistrz FP (1953-1958) Szczegóły
  • Kazimierz Kołaczyk 1959-1987 solista fagocista FP Szczegóły
  • Konrad Kortas od 1967 muzyk ork. symfonicznej od 1985 inspektor OSFP Szczegóły
  • Antoni Kostyło 1968-1975, 1979-1993 skrzypek OSFP Szczegóły
  • Janusz Cabała członek orkiestry - altowiolista Szczegóły
  • Ryszard Ratajczak 1959-1960 muzyk orkiestry- trębacz Szczegóły
  • Bohdan Giergiel w latach 1957-1975 skrzypek orkiestry, od 1959 koncertmistrz Szczegóły
  • Władysław Młynarz muzyk orkiestry symfonicznej 1953-1967 Szczegóły
  • Jarosław Klekotko członek orkiestry Szczegóły
  • Janusz Purol pracownik działu artystycznego i biblioteki FP Szczegóły
  • Józef Hałajda grał na flecie i flecie piccolo do roku 1972 Szczegóły
  • Jan Iwicki wiolonczelista orkiestry do 1975 roku Szczegóły
  • Feliks Tomaszewski wieloletni muzyk orkiestry Szczegóły
  • Zdzisław Wendyński dyrygent w latach 1952-1964 Szczegóły
  • Jan Walczak fagocista, od 1976 emeryt Szczegóły
Powiązane publikacje