Osoby
Urszula Bartkiewicz
- Imię
- Urszula
- Nazwisko
- Bartkiewicz
- Drugie imię
- -
- Nazwisko rodowe
- -
- Nazwisko panieńskie
- -
- Data urodzenia
- 1952-1-28
- Miejsce urodzenia
- Bielsko-Biała
- Data śmierci
- 0
- Biografia
przewód kw. I. st. - 12.03.1992 r.
przewód kw. II st. - 25.11.1996 r.
tytuł profesora sztuk muzycznych - 21.10.2003 r.Po uzyskaniu dyplomu z wyróżnieniem w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie Elżbiety Stefańskiej, ukończyła z pierwszą lokatą studia podyplomowe w Konserwatorium w Paryżu pod kierunkiem Huguette Dreyfus. Swoje artystyczne umiejętności doskonaliła także na wielu międzynarodowych muzycznych kursach mistrzowskich m.in. w Pradze, Zurichu, Paryżu, Madrycie, Stuttgarcie, pracując z Zuzanną Ruzickovą, Kennethem Gilbertem oraz z uczniem Wandy Landowskiej - Rafaelem Puyaną.
Jest laureatką Głównej Nagrody na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Nagrody Publiczności na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Paryżu, I Nagrody - Złotego Medalu na Klawesynowym Konkursie Conservatoire Nationale de Bobigny w Paryżu. Koncertuje jako solistka i kameralistka w kraju oraz za granicą - w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Łotwie, Niemczech, Rosji, Słowacji, USA, Wielkiej Brytanii. Brała udział w wielu festiwalach i cyklach muzycznych, m.in. w Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, w Łańcucie, Vratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu i Warszawie, Muzyki Dawnej w Lublinie i Warszawie, Radiowym "Szymanowski i jego Europa", Festiwalu Beethovenowskim na Opolszczyźnie, Festiwalu Bachowskim w Krakowie, Bydgoskich Wtorkach Muzycznych, "Tempus Paschale" w Lublinie, Radio Kontakt II Programu PR. Bardzo często obejmuje kierownictwo artystyczne i muzyczne koncertów, w których bierze udział.
Ma w swym dorobku liczne nagrania radiowe, także telewizyjne i płytowe. Jako pierwsza nagrała Sonaty klawesynowe G.P. Del Buono, odkryte przez siebie utwory klawesynowe polskich kompozytorów z II połowy XVIII wieku oraz wszystkie tańce z Tabulatury Jana z Lublina. Jej nagrania są wysoko oceniane przez profesjonalistów oraz melomanów - w roku 1996 i 1999 słuchacze Polskiego Radia Łódź umieścili na I miejscu Listy Przebojów Muzyki Poważnej utwory z płyty z polską muzyką klawesynową. Jako pierwsza w Polsce nagrała całe cykl Das Wohltemperierte Klavier J.S. Bacha, wydając ten 4-płytowy album, aby uczcić 250 rocznicę śmierci kompozytora. Obszerny repertuar Urszuli Bartkiewicz zawiera dzieła solowe, kameralne i orkiestrowe epoki renesansu, baroku, klasycyzmu i wieku XX, w tym wiele światowych prawykonań. Chętnie promuje muzykę polską i polskich muzyków - m.in. w roku 1991 założyła działającą na rzecz kultury niekomercyjnej Fundację Pro Bono Artis, w której honorowo pełni funkcję wiceprezesa zarządu, w roku 1993 ufundowała nagrodę dla najlepszego polskiego uczestnika międzynarodowego konkursu klawesynowego w Warszawie, współpracując przy przygotowaniach i organizacji tego konkursu, w roku 1995 wzięła udział w promocyjnym nagraniu płyty z prawykonaniami polskiej muzyki współczesnej, a w roku 1996 wydała własną płytę z dawną klawesynową muzyką polską. Brała udział w tworzeniu Międzywydziałowego Studium Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej w Warszawie. Zainaugurowała działalność koncertową Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Otrzymała nagrody i wyróżnienia, m.in. w roku 1979 "Honorową Odznakę Jeunesses Musicales de Pologne", w 1996 odznakę "Zasłużony Działacz Kultury", a w 1997 - stypendium naukowe Ministra Kultury i Sztuki.
Zajmuje się także pracą dydaktyczną. W warszawskim szkolnictwie muzycznym tworzy i wprowadza własne programy edukacyjne dotyczące wykonawstwa muzyki dawnej - klawesynowej oraz kameralnej. Otacza opieką artystyczną młodych muzyków, udziela konsultacji, prowadzi seminaria, warsztaty i wykłady w zakresie muzyki dawnej, m.in. w Wayne State University - w USA. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
W listopadzie 2003 otrzymała z rąk prezydenta A. Kwaśniewskiego tytuł profesora.
Zobacz:
http://culture.pl/pl/tworca/urszula-bartkiewicz
http://interpiano.pl/miedzynarodowe_forum_pianistyczne-121.htm
- Atrybuty
- -
- Powiązane media
- Powiązane wydarzenia
-
-
Bydgoski Wtorek Muzyczny 159 (CLIX)wykonawczyni koncertu
- Bydgoski Wtorek Muzyczny 159 (CLIX) wykonawczyni koncertu Szczegóły
-
Bydgoski Wtorek Muzyczny 234 (CCXXXIV)udział w koncercie - klawesyn
- Bydgoski Wtorek Muzyczny 234 (CCXXXIV) udział w koncercie - klawesyn Szczegóły
-
KONCERT ORGANOWY 73udział w koncercie - klawesyn
- KONCERT ORGANOWY 73 udział w koncercie - klawesyn Szczegóły
-
KONCERT ORGANOWY 77klawesyn
- KONCERT ORGANOWY 77 klawesyn Szczegóły
-
Koncert Muzyki Dawnejklawesyn
- Koncert Muzyki Dawnej klawesyn Szczegóły
-
Koncert Inauguracyjny X Dni Muzyki Dawnejkierownictwo artystyczne
- Koncert Inauguracyjny X Dni Muzyki Dawnej kierownictwo artystyczne Szczegóły
-
- Powiązane instytucje
-
-
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiegopracuje od 1998
- Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego pracuje od 1998 Szczegóły
-
- Powiązane publikacje
-
-
Zeszyt Naukowy (12) AM w Bydgoszczy"Das Wohltemperierte Klavier" J.S. Bach jako przykład zastosowania muzycznej nauki o afektach w praktyce wykonawczej, s. 117-134
- Zeszyt Naukowy (12) AM w Bydgoszczy "Das Wohltemperierte Klavier" J.S. Bach jako przykład zastosowania muzycznej nauki o afektach w praktyce wykonawczej, s. 117-134 Szczegóły
-
Zeszyt Naukowy (15) AM w BydgoszczyBydgoska kolekcja klawesynów - kopii instrumentów o fakturze historycznej i jej udział w ewolucji praktyki wykonawczej w Polsce w latach 1980-1987, s. 109-114
- Zeszyt Naukowy (15) AM w Bydgoszczy Bydgoska kolekcja klawesynów - kopii instrumentów o fakturze historycznej i jej udział w ewolucji praktyki wykonawczej w Polsce w latach 1980-1987, s. 109-114 Szczegóły
-
Improwizacja w muzyce barokuEwolucja idiomu improwizacyjnego w muzyce klawiszowej na przykładzie utworów z XVI i XVII wieku, s. 37-66
- Improwizacja w muzyce baroku Ewolucja idiomu improwizacyjnego w muzyce klawiszowej na przykładzie utworów z XVI i XVII wieku, s. 37-66 Szczegóły
-
Musica VariaTranskrypcje, adaptacje i opracowania jako źródło różnorodności repertuaru muzycznego XVIII wieku na przykładzie muzyki klawesynowej; s. 5-16
- Musica Varia Transkrypcje, adaptacje i opracowania jako źródło różnorodności repertuaru muzycznego XVIII wieku na przykładzie muzyki klawesynowej; s. 5-16 Szczegóły
-