Osoby
Anna Sawicka
- Imię
- Anna
- Nazwisko
- Sawicka
- Drugie imię
- -
- Nazwisko rodowe
- -
- Nazwisko panieńskie
- -
- Data urodzenia
- 1963-2-11
- Miejsce urodzenia
- Gdańsk
- Data śmierci
- 0
- Biografia
Anna Sawicka ukończyła w 1986 r. gdańską Akademię Muzyczną w klasie prof. Romana
ukończyła w 1986 r. gdańską Akademię Muzyczną w klasie prof. Romana
Sucheckiego. Od 1984 r. prowadzi ożywioną działalność jako solistka, kameralistka, a także zajmuje się pedagogiką i pracą naukową dotyczącą historii wiolonczeli. W latach 1992–1993 była koncertmistrzem Państwowej Orkiestry Kameralnej w Toruniu. Od 1996 r. pełni funkcję koncertmistrza orkiestry Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Lata 1994-1995 to okres rocznych studiów w Szkole Muzyki Dawnej w Genewie w klasie wiolonczeli barokowej prof. Phillippe Mermoude`a i violi da gamba prof. Roberto Gini. Swoje umiejętności z zakresu wykonawstwa muzyki dawnej poszerzała również na wielu kursach w Polsce, we Włoszech i Szwajcarii, m.in. u takich prof. jak Vieland Kuijken, Andrew Manze, Rinaldo Alessandrini, Enrico Gatti, Chiara Banchini, Richte van der Meer i in. Artystka prowadzi działalność koncertową nieprzerwanie od roku 1984. W swoim repertuarze posiada utwory z XVII i XVIII wieku na wiolonczelę solo, wirtuozowskie sonaty klasyczne, a także większość dzieł wiolonczelowych kompozytorów XIX i XX wiecznych. Poza tym specjalizuje się w wiolonczelowych partiach basso continuo, grając zarówno na wiolonczeli barokowej, jak i współczesnej.
Sucheckiego. Od 1984 r. prowadzi ożywioną działalność jako solistka, kameralistka, a także zajmuje się pedagogiką i pracą naukową dotyczącą historii wiolonczeli. W latach 1992–1993 była koncertmistrzem Państwowej Orkiestry Kameralnej w Toruniu. Od 1996 r. pełni funkcję koncertmistrza orkiestry Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Lata 1994-1995 to okres rocznych studiów w Szkole Muzyki Dawnej w Genewie w klasie wiolonczeli barokowej prof. Phillippe Mermoude`a i violi da gamba prof. Roberto Gini. Swoje umiejętności z zakresu wykonawstwa muzyki dawnej poszerzała również na wielu kursach w Polsce, we Włoszech i Szwajcarii, m.in. u takich prof. jak Vieland Kuijken, Andrew Manze, Rinaldo Alessandrini, Enrico Gatti, Chiara Banchini, Richte van der Meer i in. Artystka prowadzi działalność koncertową nieprzerwanie od roku 1984. W swoim repertuarze posiada utwory z XVII i XVIII wieku na wiolonczelę solo, wirtuozowskie sonaty klasyczne, a także większość dzieł wiolonczelowych kompozytorów XIX i XX wiecznych. Poza tym specjalizuje się w wiolonczelowych partiach basso continuo, grając zarówno na wiolonczeli barokowej, jak i współczesnej.Od 1991 roku Anna Sawicka tworzy razem z akordeonistką Elżbietą Rosińską „Duo Rosa”.
W repertuarze zespołu znajdują się dzieła tak wybitnych twórców jak Sofia Gubajdulina, Isang Yun, Hidemi Hosokawa, Astor Piazzolla, Heiki Valpola, Zbigniew Bargielski, Leonid Baszmakow. Artystki dokonały licznych prawykonań. Specjalnie dla nich utwory napisali polscy kompozytorzy - Marian Gordiejuk (Dialogi, Con vigore e con dolore ) i Krzysztof Naklicki. Zespół brał udział w licznych festiwalach (m.in.: w Festiwalu Form Muzycznych Sopocie,
Festiwalu Muzyczne Dni Drozdowo w Łomży, czy Musica Moderna w Łodzi), koncertował również w Filharmonii Bałtyckiej, Nadbałtyckim Centrum Kultury, WTM i innych ośrodkach w Polsce. Wykonania te często rejestrowane były przez stacje radiowe (PR, Radio Nadzieja, Eska, Espace2, WPNA) i telewizyjne (m.in. TVP3, Polsat).Do ostatnich osiągnięć artystka zalicza koncerty w Chicago (Nord Shores Center for the Performing Arts) i - na zaproszenie prof. Henryka Kowalskiego i Polish Study Center - w Bloomington, gdzie występowała wraz z Katarzyna Bąkowską i Marzeną Buchwald–Różyczką.
Anna Sawicka zajmuje się również pracą pedagogiczną - prowadzi klasę wiolonczeli w PSM II st. w Gdańsku. Była także wykładowcą w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Poza tym zajmuje się działalnością publicystyczną , pisząc artykuły na temat najnowszych ustaleń dotyczących historii wiolonczeli barokowej. Jest także członkiem-założycielem Gdańskiego Towarzystwa Miłośników Muzyki Dawnej oraz Stowarzyszenia Przyjaciół „Teatru Otwartego”, animującego w znacznym stopniu życie koncertowe w Polsce Północnej, jak również liczne akcje charytatywne. Z jej inicjatywy narodził się cykl koncertów „Forum Młodych”, wspierający młode talenty z pomorskich szkół .
[Dane: 12.2005]
- Atrybuty
-
Osoby:Instrumentalista:Wiolonczela
Osoby:Pracownik AM w Bydgoszczy - Powiązane wydarzenia
-
-
II Seminarium Muzyki Dawnej - Improwizacja w muzyce barokowejAspekty techniki improwizacji w muzyce wiolonczelowej do końca XVIII wieku
- II Seminarium Muzyki Dawnej - Improwizacja w muzyce barokowej Aspekty techniki improwizacji w muzyce wiolonczelowej do końca XVIII wieku Szczegóły
-
Bydgoski Wtorek Muzyczny 41wiolonczela
- Bydgoski Wtorek Muzyczny 41 wiolonczela Szczegóły
-
Bydgoski Wtorek Muzyczny 49 - Recital wiolonczelowywiolonczela
- Bydgoski Wtorek Muzyczny 49 - Recital wiolonczelowy wiolonczela Szczegóły
-
KONCERT ORGANOWY 58Duo "Rosa" - wiolonczela
- KONCERT ORGANOWY 58 Duo "Rosa" - wiolonczela Szczegóły
-
KONCERT ORGANOWY 74wiolonczela
- KONCERT ORGANOWY 74 wiolonczela Szczegóły
-
Koncert Pałacowy CXIIIwiolonczela
- Koncert Pałacowy CXIII wiolonczela Szczegóły
-
- Powiązane instytucje
-
-
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiegopracowała w latach 1986-2004
- Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego pracowała w latach 1986-2004 Szczegóły
-
- Powiązane publikacje
-
-
Improwizacja w muzyce barokuWybrane aspekty techniki improwizacji w utworach wiolonczelowych do końca XVIII wieku, s. 125-148
- Improwizacja w muzyce baroku Wybrane aspekty techniki improwizacji w utworach wiolonczelowych do końca XVIII wieku, s. 125-148 Szczegóły
-
Musica VariaWspółczesny wiolonczelista wobec dylematów wykonawczych muzyki solowej i kameralnej okresu baroku i klasycyzmu; s. 29-46
- Musica Varia Współczesny wiolonczelista wobec dylematów wykonawczych muzyki solowej i kameralnej okresu baroku i klasycyzmu; s. 29-46 Szczegóły
-